Sider

lørdag den 10. december 2011

Hæklet juletræ med guirlande


Her har I opskriften på et hyggeligt hæklet juletræ:

Jeg har brugt hæklenål nr. 3½ til dobbelt tråd olivengrøn baby Alpakka fra Drops





4 lm saml til 1 ring.

1 omg: 3 lm, 11 stgm I ringen = 12 m
2 omg: 3 lm, hækl nu i bagerste maske led 2-i-1 stgm i hver m = 24 m
3 omg: 1 lm, hækl i bagerste maske led 1 fm i hver m = 24 (bemærk du skal ikke samle runden, men sæt nu en markering til at holde styr på runderne)
4 omg: 1 stgm i hver af de første 10 m, hækl 11 & 12. m sammen, hækl nu igen 10 m, og hækl 23 & 24.m sammen = 22 m
5 omg: : 1 stgm i hver af de første 9 m, hækl 10 & 11. m sammen, hækl nu igen 9 m, og hækl 21 & 22.m sammen = 20 m
6 omg: 1 stgm i hver af de første 8 m, hækl 9 & 10. m sammen, hækl nu igen 8 m, og hækl 19 & 20.m sammen = 18 m
7 omg: 1 stgm i hver af de første 7 m, hækl 8 & 9. m sammen, hækl nu igen 7 m, og hækl 17 & 18.m sammen = 16 m
8. omg: 1 stgm i hver af de første 6 m, hækl 7 & 8. m sammen, hækl nu igen 6 m, og hækl 15 & 16.m sammen = 14 m
9. omg: 1 stgm i hver af de første 5 m, hækl 6 & 7. m sammen, hækl nu igen 5 stgm og hækl 13 & 14 m sammen = 12 m – put fyld i
10. omg: 1 stgm i hver af de første 4 m, hækl 5 & 6. m sammen, hækl 3 m og hækl de sidste 2 m sammen = 10 m
11 omg. 1 stgm i hver af de første 3 m, hækl 4 & 5 sammen, hækl 2 stgm og hækl de sidste 2 m sammen - bryd nu garnet og sy toppen sammen.

Bemærk: da det er hæklet i stangmasker kan der være behov for at "væve" tråden ned langs rækken med de 3 lm fra start hvis man hækler løst!

Guirlande:
med hæklenål 4 - start nu fra toppen og hækl løse kædemasker med lamé garn (eller andet glittergarn) i hver af de forreste maskeled der snor sig ned af træet. Hæft ender og pynt med en ophængssnor samt et par perler.

Tip: Opskriften kan med succes bruges hvis man ønsker at hækle gramkogler, da hækles der bare i brunt og f.eks med sølv lamé som kant!

7 kommentarer:

  1. Nu bliver det helt sikkert jul...WOW!
    Selv fotografen er kommet med på billedet...godt skudt. En dejlig solrig lørdag til dig ;-)

    SvarSlet
  2. Ja - HUN ville bare med på alle billederne (tsk tsk), men det var lidt sjovt med det fiskeøjeperspektiv der kom ud af det :-)

    SvarSlet
  3. Ej hvor er den sød, den skal jeg da prøve en dag.

    SvarSlet
  4. Jeg giver Rav og krat ret. Fedt foto. Og et skønt hæklet juletræ :)

    SvarSlet
  5. Sikke en skøn blog du har, jeg har straks tilmeldt mig selv om jeg overhovedet ikke kan hækle, men det har jeg en drøm om at lære en dag.

    SvarSlet
  6. Hvor er det bare sødt og enkelt. Jeg må helt sikkert prøve når jeg får tid.
    Forhåbeligt inden jul ;)

    SvarSlet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet